Dit magazine is het relaas van een zoektocht. Een zoektocht naar wat cliënten, bewoners en hun familieleden vandaag van Groep Zorg H. Familie verwachten. Een zoektocht ook naar wat hen drijft en inspireert. Werken in de ouderenzorg of de geestelijke gezondheidszorg is veeleisend. Wie er werkt, moet uit het goede hout gesneden zijn en moet er bovenal zin in hebben. Medewerkers van Groep Zorg H. Familie hebben samen nagedacht over hun waarden en de dingen die hen verbinden.
Groep Zorg H. Familie vindt zijn wortels terug in de Congregatie van de Zusters Heilige Familie die in 1839 werd opgericht. Na meer dan 150 jaar toewijding van de Zusters aan de zorg voor ouderen en mensen met een psychische kwetsbaarheid werden in 2015 alle voorzieningen ondergebracht in één vzw. Tot op de dag van vandaag omvat Groep Zorg H. Familie vier woonzorgcentra, een psychiatrisch ziekenhuis voor kinderen, jongeren en volwassenen en een initiatief voor beschut wonen.
De switch naar één vzw met één overkoepelende structuur, één merk met verschillende submerken bracht in eerste instantie een stevig positioneringsvraagstuk met zich mee. Wat is het onderscheidend vermogen? Welk aanbod wordt gebracht naar de doelgroep? Hoe zorgen we ervoor dat de volledige groep met de neus in één richting wijst. Om dit te bekomen organiseerde comma een positioneringsworkshop in hun 411 workspace. Tijdens de workshop werd gekeken naar de entiteiten afzonderlijk, alsook naar de overkoepelende groep. Wat zijn de gezamenlijke sterktes? Welke waarden willen ze uitdragen? Hoe behoudt elk woonzorgcentrum en hospitaal hun eigen identiteit? En op welke manier communiceren we met welke entiteit?
Aan de hand van een gedetailleerd rapport met als doel een sterke merkessentie per entiteit en een knap vastgelegde overkoepelende visie ging comma aan het werk met de visuele en woordelijke storytelling. Welk beeldgebruik hoort bij welke entiteit? Welke verhaallijn voor elk van de woonzorgcentra en ziekenhuizen? De antwoorden hierop werden in een brandbook gegoten met een unieke stijl om verder uit te rollen.
Na een reeks van intense meeting met de beslissingsnemers van elke instelling over de wireframes was genoeg informatie beschikbaar om te beginnen bouwen aan een optimale, gebruiksvriendelijke structuur voor de toekomstige websites. Met een lijst van eerder bepaalde belangrijke keywords kon comma een blueprint opzetten als basis voor het design en de ontwikkeling van de websites, en tegelijk altijd met oog voor de overkoepelende structuur. Door de begeleiding van A tot Z bij de ontwikkeling van de diverse sites kwam één sterk geheel van verschillende websites met elk hun eigen insteek, doch kaderend binnen een groter geheel tot stand.
Door het stijgend belang van social media binnen de zorgsector werd een strategie bedacht voor het opzetten van diverse pagina’s om zo familie, werknemers en andere stakeholders op de hoogte te houden. De opstartfase werd door comma, brand strategists in goede banen geleid.
Aan de hand van dashboards werden diepgaande analyses uitgevoerd zodat de resultaten van dichtbij in de gaten werden gehouden en er geschakeld kon worden waar nodig.
Na dit traject deed Groep Zorg H. Familie opnieuw beroep op comma voor het opstellen van wat initieel een boek voor de werknemers ging worden, maar uiteindelijk omgevormd werd tot een magazine. Na verschillende brainstormsessies kwamen drie namen naar voor, één ervan werd meteen gesmaakt en zo werd ZIN magazine geboren.
Een concept en creatie van een nulnummer waar diverse pagina’s in detail werden uitgetekend legde de basis voor de creatie en opmaak van het volledige magazine. Door verschillende intensieve bijeenkomsten, het maken van diverse illustraties, fotoshoots en prachtige verhalen werd ZIN Magazine een parel, een parel die gezien mag worden.
Benieuwd hoe we uw bedrijf naar een hoger niveau kunnen brengen?
Samen zoeken we de juiste richting voor uw bedrijf. Neem vrijblijvend contact op.
blijf op de hoogte van vernieuwende inzichten en inspirerende resultaten
Work
and pleasure